Verkkokurssiyrittäjille suunnattu Podcast puhelimessa
Verkkokurssiyrittäjille suunnattu Podcast puhelimessa
BeBoss Creative

#117: Avaimet vahvan ja omannäköisen brändin rakentamiseen verkossa with BeBoss Creative

sosiaalinen media verkkokurssien myyminen verkkokurssien tekeminen

Kuuntele koko jakso *Avaimet vahvan ja omannäköisen brändin rakentamiseen verkossa with BeBoss Creative* tästä >>>

 

Minulla on sinulle kysymys:

 

Kun puhutaan yrityksen brändäyksestä, niin mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen?

 

Onko se ehkä:

  1. Yrityksen logo on yhtä kuin yrityksen brändi
  2. Brändäys tarkoittaa värien ja fonttien valintaa

tai

  1. Brändäys koskee ainoastaan yrityksen visuaalista ilmettä?

 

Itsekin yrittäjyyteni alkutaipaleella ajattelin, että kiva visuaalinen ilme ja silmää miellyttävä Instagram feedi riittävät yrityksen brändäykseksi.

 

Todellisuudessa yrityksen brändin rakentaminen on kuitenkin paljon enemmän.

 

Jos nyt kuitenkin mietit, että “apua, enhän minä tiedä, kuinka rakentaa brändiä strategisesti”, niin ei hätää!

 

Sain nimittäin tässä jaksossa vieraaksi aivan ihanan BeBoss Creativen Saaran, joka opettaa sinulle jaksossa brändäyksen perusteista.

 

Jos et jostain syystä tiedä vielä kuka Saara on, niin hän on: 

  1. Yli 15 vuotta suunnittelu- ja myyntialalla toiminut entinen projektipäällikkö
  2. Nykyinen kansainvälisesti digiyrittäjille brändi- ja verkkosivusuunnittelua toteuttava BeBoss Creative -brändin perustaja
  3. Jopa 6-numeroisia verkkokurssilanseerauksia maailmanlaajuisesti digiyrittäjille rakentanut Kajabi-ekspertti
  4. Intohimoinen omannäköisen yrittäjyyden, autenttisen brändäyksen ja sydämellä toteutetun markkinoinnin puolestapuhuja 

 

Toivottavasti olet siis innoissasi, koska tämän jakson kuunneltuasi olet oppinut:

  • Mistä brändäyksessä on kyse ja mihin siinä usein ensin kompastutaan
  • Mistä oman yrityksen brändäämisessä kannattaa lähteä liikkeelle
  • Mikä merkitys oikeanlaisella brändäyksellä on myynnin kannalta



Avaimet vahvan ja omannäköisen brändin rakentamiseen verkossa with BeBoss Creative

 

Jakson alussa Saara jakoi omaa matkaansa yrittäjänä:

  • Autan digiyrittäjiä luomaan toimivia, strategisia ja yhtenäisiä presenssejä verkkoon niin brändisuunnittelun kuin Kajabi-verkkosivujen & automaatioiden kautta
  • Toimin rakennusmestarina siinä vaiheessa kun persoona, palvelut ja sisältö pitäisi saada ulos oikealla ja toimivalla tavalla verkossa
  • Muotoilijaksi valmistumisen jälkeen yrittäjänä pari vuotta Suomessa
  • Muutto Lontooseen
  • 10 vuotta uraa kehittäen design konsultista projektipäällikön tehtäviin
  • Turhautuminen ekstroverttiin yritysmaailmaan joka vei omat voimat
  • Digiyrittäjyys herätti mielenkiinnon > uusi yritys aluille 2020
  • Omien intohimojen yhdistäminen; luovuus, strateginen ajattelu + systeemit

 

 

 

Mistä brändäyksessä on kyse?

  • Brändi ei ole vain logo, eikä brändäys vain värien ja fonttien valintaa
  • Brändi on yrityksen maine / imago – muiden käsitys, tunne tai kokemus yrityksestäsi
  • Brändäys on tarkoituksellisesta vaikuttamisesta muiden käsitykseen sinusta
  • Kaikki mitä yritystoiminnassasi teet (tai et tee) vaikuttaa tähän käsitykseen
  • Kaikki miten tuot itseäsi esiin yrityksessäsi on brändäystä
    • Visuaalinen ilme, kommunikaatio, käyttäytyminen, asiakaskokemus
  • Kun tähän ei tietoisesti vaikuteta oikealla tavalla, usein yritys;
    • Ei puhuttele oikeaa kohdeyleisöä > suora yhteys myyntiin
    • Ei jää mieleen > suora yhteys myyntiin
    • Jättää epäselväksi, jolloin ei koeta luotettavana > suora yhteys myyntiin
  • Strategisesti toteuttu brändäys siis mm.:
    • Herättää kiinnostusta halutussa kohdeyleisössä
    • Auttaa yritystäsi erottumaan positiivisesti joukosta
    • Lisää yrityksesi tunnistettavuutta ja mieleenpainuvuutta
    • Lisää luottamusta yritykseesi
    • Kasvattaa myyntiä ja asiakasuskollisuutta

 

 

Yleisin haaste yrittäjillä oman yrityksen brändäyksessä?

  • Isoin kompastuskivi on selkeyden puuttuminen
  • Visio ja tarkoitus (purpose) ei kirkastettuna, jolloin punainen lanka puuttuu
  • Miksi tehdään mitä tehdään, kenelle tehdään ja mitä kohti pyritään?
  • Kun suunta ei itselle selkeä, ei se usein ole sitä muillekaan
  • Johtaa usein epävarmuuteen omista valinnoista ja suunnan jatkuvaan vaihtamiseen
  • Kirkastuu tehdessä, mutta suunnitelmallisuus on tietysti tärkeää

 

 

Mista kannattaa lähteä liikkeelle?

  • Tärkeintä on, että oma brändi näyttää ja tuntuu omalta (ei kopio muista)
  • Usein jäädään jumiin siihen mitä muut tekee ja millainen minunkin “kuuluisi olla”
  • Ensimmäiseksi on hyvä ymmärtää kuka oikeasti olet ja mitä juuri sinä haluat viestiä;
    • Millainen olet persoonaltasi, mitä haluat sanoa, miten ja kenelle
  • On turha lähteä rakentamaan brändiä joka ei ole itsesi näköinen ja kuuloinen
  • Yrittämällä olla kuin joku toinen, päädyt olemaan vain toissijainen versio heistä
  • Käy myös raskaaksi pitkällä tähtäimellä > roolin veto näkyy läpi > ei lisää luottamusta
  • Ihmiset ostavat ihmisiltä, ja joiden arvot, tyyli ja ajatusmaailma resonoivat heihin
  • Mieti mihin uskot ja mitkä on ne arvot joiden pohjalta haluat yritystoimintaasi tehdä
  • Mistä periaatteista et ole valmis tinkimään (rahallisista menetyksistä riippumatta)
  • Mitä hyvää haluat tähän maailmaan tuoda?
  • Mitä asioita haluat ajaa?
  • Miksi se on sinulle niin tärkeää?
  • Jos aito merkitys sille mitä teet puuttuu, se näkyy läpi > puheet ja teot ei täsmää
  • Samoja asioita kirkastan omien asiakkaiden kanssa suunnitteluprojektien alussa
  • Herättelen ajattelemaan omia arvoja, persoonaa, ydinviestiä, mikä on itselle tärkeää
  • Visuaalinen ilme voidaan rakentaa vasta kun brändin sielu ja syvin olemus kirkastettu

 

 

Mikä merkitys oikeanlaisella brändäyksellä on myynnin kannalta?

  • Todella suuri, jo statistiikat puhuu puolestaan, esim:
    • Johdonmukaisen brändäyksen on nähty lisäävän liikevaihtoa jopa 33% (Lucidpress)
    • 77% kuluttajista ostaa brändeiltä jotka jakaa samat arvot kuin he (Havas Group)
    • 43% kuluttajista käyttää enemmän rahaa brändeihin joille he ovat lojaaleja (Fundera)
    • 52% kuluttajista ei palannut huonon brändäyksen ja visuaalisen ilmeen takia
  • Visuaalisella ilmeellä itsessään on siis jo todella suuri merkitys, mutta ei ehkä siinä mielessä kuin usein ajatellaan
  • Ei ole kyse vain siitä onko verkkosivujen ilme kivannäköinen tai IG feedi kaunis
  • Kyse oikean ensivaikutelman, hyvän käyttäjäkokemuksen + luottamuksen luomisesta
  • Sivut tai IG voi olla vaikka kuinka upeat, mutta resonoi väärän kohdeyleisön kanssa jos visuaalinen ilme ei vastaa brändin fiilistä oikealla tavalla
  • Visuaalinen ilme voi antaa myös täysin ristiriitaisia signaaleja jos kuvat, fontit, värit ja grafiikat eivät tue toinen toisiaan jolloin kokonaisuus jää epäselväksi
  • Huikea sisältö voi myös mennä täysin hukkaan jos valitut fontit on vaikealukuisia, selkeä hierarkia puuttuu, värikontrastit on silmälle raskaita, värit psykologisesti on ristiriitaisia tai elementtien sijoittelu ei ohjaa katsetta oikein, jolloin käyttäjä jättää usein selaamisen kesken
  • Saattaa myös olla että yhtenäinen linja puuttuu; somessa on todella rento ja iloinen fiilis ja verkkosivut onkin hyvin jäykät ja vakavat joka saa katsojan heti varpailleen;
    • onko kyseessä edes sama yritys, luottamus laskee > epäselvyys ohjaa muualle
  • Kun asiakas päätyy muualle, on loogisesti hyvin vaikea tehdä myyntiä
  • Ensivaikutelma ja visuaalisesti yhtenäinen brändi on se yksi tärkeä osa
  • Kokonaisuuden tulee kuitenkin vastata samaa fiilistä kaikilla yrityksen osa-alueilla
  • Asiakaskokemus kokonaisuudessaan merkityksellinen;
    • Millaisen ostoprosessin luot (myyntisivut, automaatiot, kurssialusta)
    • Millä tyylillä myyt (brändi empaattinen vs. myynti agressiivista)
    • Kuinka helppo asiakkaan on navigoida paikasta toiseen (verkkosivurakenne)
    • Kuinka huolehdit asiakkaista ennen ja myynnin jälkeen, tai ilman myyntiä
  • Vaatii kokonaiskuvan huomioonottamista ensikohtaamisesta prosessin loppuun
  • Kuten sanottu; kaikki mitä teet (tai et tee) vaikuttaa käsitykseen sinusta
  • Toimivassa brändäyksessä punainen lanka kulkee KAIKEN tekemisen taustalla
  • Kun yksi osa-alue ei ole linjassa, rikkoo se kokonaisuuden > epäselkeys
  • Hyvin suunniteltu brändäys tukee niin markkinointia kuin myyntiä ja sitä kautta yritystoiminnan kasvua, mutta lisää myös usein itsevarmuutta ja selkeyttä omaan tekemiseen



Jaksossa mainitut linkit:

BeBoss Creativen verkkosivut >>> 

Saara Instagramissa >>>

 

#76: Näin syntyi Vapauta Supervoimasi Akatemia: tarina brändiuudistuksen takana

#38: 3 Askelta kohti unelmabisnesta with Johannes Laine

  

Liity mukaan sisäpiiriini

Liity mukaan maksuttoman uutiskirjeeni tilaajaksi ja pysyt kartalla kaikista uusista julkaisuista, koulutuksista ja jakamistani neuvoista digiyrittäjyydessä menestymiseen!

Tietosi ovat turvassa ja voit poistua listalta milloin tahansa.